Archanioł
Michał to wyjątkowa postać, gdyż jest On jednym z tzw. siedmiu aniołów, którzy
są zawsze gotowi do służby Bogu. Samo imię Archanioła jest niezwykłe, ponieważ
w języku hebrajskim oznacza „Któż jak Bóg”. Według tradycji apokryficznej ten
Archanioł, wraz z aniołami wielbiącymi Stwórcę, wyrzucił z nieba Szatana i jego
zastępy, które odrzuciły Boga. Na sztandarach dobrych aniołów, sprzymierzeńców
Boga, widniał napis „Któż jak Bóg”. Miało to oznaczać wyznanie, że nie ma
nikogo takiego, jak Sam Pan Bóg, i tylko Jemu aniołowie są winni posłuszeństwo.
Święty Michał jest zatem utożsamiany z pogromcą złych duchów, o czym wspomina
również Pismo Święte zarówno Starego, jak i Nowego Testamentu.
Archanioł
Michał, ponieważ jest aniołem, przedstawiany jest jako postać z nimbem wokół
głowy. Nimb jest odpowiednikiem zachodnioeuropejskiej aureoli i oczywiście
symbolizuje świętość.
Na
ikonach każda część stroju oznacza coś ważnego, stąd przepaska na włosach,
zdawałoby się ledwie dostrzegalna, jest symbolem posłuszeństwa – poddaństwa
sprawom boskim.
Jak
już wspomnieliśmy, aniołowie, jako czyste duchy, nie mogą posiadać ani ciała,
ani innych materialnych właściwości. Z tym problemem ikonopisarze, jak i
malarze, poradzili sobie poprzez dodanie skrzydeł do wizerunków anielskich
postaci. Skrzydła anielskie, w odróżnieniu od diabelskich, są ptasie, co
wskazuje nam na niebo i blask poranka. Skrzydła diabelskie na ikonach są zaś
przedstawiane zawsze jako skrzydła nietoperza, które kojarzą nam się z nocą.
Szaty
Świętego Michała są wzorowane na szatach z okresu starożytnej Grecji i Rzymu.
Himation to płaszcz, zaś chiton to wierzchnia szata. Tego typu szaty są noszone
przez wszystkie postacie świętych przedstawiane na ikonach, zaś przy ich
odróżnianiu od aniołów najistotniejszą rolę pełnią kolory. Natomiast nie każdy
święty posiada loros tj. szarfę wysadzaną klejnotami, która wskazuje na wysoką
godność.
Ta drogocenna szarfa symbolizuje całun Chrystusa, który przypomina o
Jego Śmierci i Zmartwychwstaniu.
Do
anielskich atrybutów należy rabdos – laska – symbol władzy duchowej oraz sfera
– symbol ziemi. Na sferze została umieszczona grecka litera „chi”, która jest
skrótem od słowa Chrystus.
W
kulturze mamy wiele ciekawych przedstawień Świętego Michała Archanioła. Ikona
ze Zwienigorodu, obecnie w Galerii Tretiakowskiej najbardziej przypomina nam
anioła z „Trójcy Świętej” Rublowa. Włoski malarz Guido Reni, choć niewiele ma
wspólnego ze sztuką pisania ikon, nawiązał do tradycyjnej kolorystyki,
przypisanej Świętemu Michałowi. Niedawnymi czasy niezwykle popularnym
przedstawieniem Świętego Michała stało się dzieło polskiego malarza Jana
Henryka Rosena. Natomiast w greckiej ikonie z Konstantynopola możemy dostrzec
niemałe podobieństwo do pozostałych ikon
pisanych według tradycyjnej sztuki ikonicznej, choć ta z pewnością jest jedyna
w swoim rodzaju, bo ujęcie Archanioła jest na niej en face, a nie, jak w
pozostałych przypadkach, z profilu. Wśród licznych prób ujęcia Tego
niesamowitego obrońcy niebieskiego znajduje się także figura z groty w Gargano,
we Włoszech. Michał jest tam odzwierciedlony jako rzymski wojownik depczący
demona.
Każda
ikona jest podpisana, jednak nie tak jak w kulturze zachodniej. Mianowicie
ikony są podpisane imieniem tego, kogo przedstawiają, tak aby osoba modląca się
miała pewność, na kogo spogląda. Odwrotnie do tradycji zachodnioeuropejskiej na
żadnej z ikon nie widnieje autograf ikonopisarza, bo nie o chwałę autora ikony
chodzi.
Na
koniec należy wspomnieć o modlitwie ułożonej przez Papieża Leona XIII. Jest ona
znakiem żywej wiary Kościoła w to, że w świecie duchowym wciąż toczy się walka
między siłami dobra i zła. Wierni Kościoła Katolickiego mają potężnego
sprzymierzeńca w postaci Świętego Michała Archanioła. Papież wprowadził zwyczaj
odmawiania tej modlitwy po każdej Eucharystii.
Mariola Trojanowska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz