Z Pisma Świętego znamy trzech archaniołów: Michała, Gabriela i Rafała. Imię Archanioła Gabriela oznacza z języka hebrajskiego: Bóg jest moją siłą, mąż Boży, wojownik Boży.
Patrząc
na ikonostas (ozdobna, pokryta ikonami ściana we wnętrzu cerkwi oddzielająca miejsce ołtarzowe od nawy przeznaczonej dla
wiernych) Gabriel zazwyczaj umiejscowiony jest po prawej stronie Jezusa
Chrystusa. Po przeciwległej stronie stoi Michał. Obydwaj archaniołowie
skłaniają się przed majestatem Syna Bożego.
Świętego
Gabriela na kartach Pisma Świętego możemy odnaleźć zarówno w Starym, jak i w
Nowym Testamencie. Choć z pewnością każdemu ten Archanioł kojarzy się z
momentem zwiastowania Najświętszej Maryi Pannie dobrej nowiny o narodzinach
Jezusa – Syna Bożego. Przez wzgląd na to poselstwo, Gabriel utożsamiany jest z
takimi cechami jak: łagodność, delikatność, wrażliwość. Często ludzie
nieznający Pisma Świętego nie wiedzą, że ten Archanioł, przed ukazaniem się
Maryi, ukarał niemotą Zachariasza za jego brak wiary. Gabriel również był tym,
który we śnie pouczał Józefa i ostrzegał Go przed niebezpieczeństwem.
Atrybutami
Gabriela są berło – symbol królewskiej godności, list, zwój – symbol
przekazanej wiadomości od Boga dla Maryi, lilia – symbol czystości, gałązka
palmy lub oliwki – symbol pokojowych zamiarów względem przyszłej Matki Boga.
Archanioł
Gabriel na ikonach nie jest ukazywany tak statycznie jak Michał. W scenie
zwiastowania Gabriel biegnie ku siedzącej Maryi. O tym, że jest w ruchu
świadczą: rozwiane tasiemki od przepaski, gest błogosławieństwa wykonany ręką
(złączone dwa palce wskazują na symbolikę unii hipostatycznej – dwóch natur w
Chrystusie – boskiej i ludzkiej), stopa uniesiona. Maryja w odróżnieniu od
Archanioła jest statyczna zdaje się jakby bardziej opanowana. Uważny obserwator
dostrzeże greckie litery przy głowie Maryi, są to skróty słów: Maryja, Boży
Syn. Skąd symbolika Syna, skoro ikona przedstawia tylko Gabriela i Maryję? Otóż
ikona nie przedstawia jedynie tego, co widać, ale również to, co dla oka
niewidoczne. Maryja już zgodziła się z Wolą Boga, aby zostać Matką Jego Syna.
Jej gest ręki świadczy o przyjęciu tego anielskiego poselstwa, choć jest w tym
jakby pewna doza nieśmiałości. Lewa ręka Matki Bożej trzyma wrzeciono, gdyż w
tradycji Maryja wyszywała zasłonę Przybytku oddzielającą miejsce Święte
Świętych (ołtarzowe) od reszty świątyni. Trzy palce wskazują na symbolikę
Trójcy Świętej. Promień z Niebios symbolizuje dosłownie zacienienie, osłonięcie
Maryi Duchem Świętym, dzięki któremu staje się brzemienną.
Kolorystyka
w ikonografii ma ogromne znaczenie. Każdy kolor ma za zadanie przekazać jakąś
prawdę o ukazanym świętym człowieku lub aniele. Kolor zielony symbolizuje
działanie Ducha Świętego, rajski ogród. Kolor niebieski oraz jego odcienie
wskazują na niebo i świat duchowy. Kolor czerwony może wskazywać na ogień miłości
Ducha Świętego, ale też może być symbolem przelanej krwi. Kolor złoty jest
utożsamiany z boskością, zaś używany jako tło zawsze przypomina, że oglądamy
świat niebiański. Kolory twarzy spokojne, stonowane mają symbolizować łagodność
i wszelkie cechy świętych. Biel jest bliskoznaczna złotu, wskazuje na świętych,
którzy wybielili swe szaty we Krwi Baranka i mogą dostąpić chwały Nieba. Czerń
natomiast jest bardzo rzadko używana, głównie do ukazania otchłani, królestwa
grzechu i śmierci. Ze względu na to, że ikony z czasem ciemnieją, wiele osób
twierdzi, że Maryja jest na wielu ikonach przedstawiana w czarnych szatach. Nic
bardziej mylnego, ponieważ Jej szaty zazwyczaj są koloru purpury. Jedna z
najpiękniejszych ikon – Matka Boska Włodzimierska ma chiton i maforion (rodzaj
płaszcza) koloru purpurowego – dziś powiedzielibyśmy ciemnego burgundu.
Nie
tylko ikonopisarze sięgali po scenę zwiastowania. Malarz Fra Angelico również
niezwykle upodobał sobie ten moment historii zbawienia. Gabriel zwykle u Fra
Angelico jest dostojnym młodzieńcem, o jasnej cerze i złotych lokach, w szatach
o kolorze oranżu, złamanej czerwieni. Zaś Maryja jest niczym jasnowłosa,
renesansowa piękność, która ma odzwierciedlać kruchość, delikatność, pokorę.
Fra Angelico przedstawia Najświętszą Panienkę ze złożonymi (skrzyżowanymi)
rękami na piersiach. Taki gest w Kościele czyni się po przyjęciu Komunii
Świętej. Oznacza on, że przyjęło się Ciało Jezusa przez miłość i wiarę. Z kolei
Sandro Botticelli w charakterystyczny dla siebie sposób ukazuje scenę
zwiastowania jako bardzo dynamiczną. Wszystko w tej scenie jest ruchem, jedynie
twarz Maryi zdaje się być spokojna, niczym nieporuszona, łagodna. Starsze
ikony, w odróżnieniu od współczesnych, rzadko ukazują wszystkich trzech
archaniołów razem. Różnice między Archaniołami można dostrzec w mgnieniu oka,
gdyż wszyscy trzej posiadają odmienne atrybuty i kolory szat.
Święty
Archanioł Gabriel w Kościele nie doczekał się specjalnej modlitwy za Jego
wstawiennictwem poza modlitwą odmawianą we wspomnieniu liturgicznym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz