Acheiropoietos
(grec. Αχειροποίητος) – wizerunek postaci stworzony w nadnaturalny, cudowny
sposób - nie ręką ludzką. Pierwszy raz sformułowania tego użył Ewagriusz
Scholastyk w VI w.
Chiton (gr. χιτον)
– koszula lniana lub wełniana z krótkimi rękawami noszona w starożytnej Grecji,
pochodzenia fenickiego. Chiton składał się z dwóch prostokątnych kawałków
materiału zszytych dłuższymi bokami do wysokości ramion, na ramionach spinany
fibulami lub guzikami. Chiton zakładany był bezpośrednio na ciało; mógł być
luźny bądź z paskiem w talii, długi (do kostek; zwany chitonem jońskim) lub
krótki (do połowy ud; zwany doryckim).
Chrystogram - Pierwsi
chrześcijanie stworzyli symbol Chrystusa: monogram Chi-Ro, skomponowanego z
dwóch pierwszych liter greckiego słowa Christos. Na ikonach bizantyjskich
Chrystusa oznacza monogram ΙC ΧC (skrót od gr. wyrazu ΙΗCΟΥC ΧΡΙCΤΟC – Jezus
Chrystus), z którego na Zachodzie powstał monogram IHS
Deesis (łac. z gr.
Δεομαι, modlitwa, prośba) – motyw związany z ikonografią chrześcijańską. Polega
na trimorhionicznym (trójczęściowym) obrazowaniu osób świętych – centralną
osobą jest Chrystus jako Pantokrator, obok Maryja, następnie Jan Chrzciciel.
Często też kompozycja uzupełniana jest o znajdujące się poniżej postacie
aniołów, świętych, apostołów lub proroków - wtedy powstaje tzw. Wielkie Deesis.
Eleusa / Umileniie
(gr. Ἐλεούσα) oznaczająca dosłownie czułość – ikona przedstawiająca Matkę Boską pochylającą
głowę, aby przytulić swój policzek do policzka Syna, który obejmuje ją jedną
ręką (często niewidoczną) za szyję, a drugą trzyma w ręce Matki. W ikonostasie
pięciorzędowym występuje w pierwszym rzędzie po lewej stronie obok Carskich
Wrót. Przykładem Eleusy jest ikona Matki Boskiej Włodzimierskiej
Himation (gr. ἱμάτιον)
– wierzchnie okrycie noszone w starożytnej Grecji. Himation był prostokątnym
kawałkiem tkaniny pełniącym rolę peleryny. Noszony zarówno przez mężczyzn, jak
i kobiety, nakładany był na chiton i drapowany w fałdy.
Hodegetria (gr. ή
oδηγήτρια) czyli Ta, która wskazuje drogę, Maryja wskazująca na Chrystusa –
najstarszy i najbardziej rozpowszechniony typ ikonograficzny przedstawienia
Matki Boskiej z Dzieciątkiem Jezus na ręku. Przykładem Hodegetri jest ikona
Matki Boskiej Nieustającej Pomocy.
Ikona (gr. εἰκών)
– obraz sakralny, powstały w kręgu kultury bizantyńskiej wyobrażający postacie
świętych, sceny z ich życia, sceny biblijne lub liturgiczno-symboliczne.
Charakterystyczna dla chrześcijańskich Kościołów wschodnich
Ikonostas - (gr.
eikón oznaczające obraz oraz stásis czyli pozycja, umiejscowienie) – ozdobna,
pokryta ikonami ściana we wnętrzu cerkwi, która znajduje się między miejscem
ołtarzowym (swiatłyszcze, sanktuarium, prezbiterium) a nawą (naos),
przeznaczoną dla wiernych.
Loros (gr. λώρoς)
– element ubioru cesarzy bizantyńskich o głębokiej wymowie ideowej; długa
purpurowa lub złota szarfa, wysadzana klejnotami, często także haftowana złotą
nicią. Loros wywodził się z późnorzymskiej togi konsularnej (trabea
triumphalis). Oplatając szatę cesarza w specyficzny sposób, który ulegał
modyfikacji przez wieki, loros symbolizował całun Jezusa Chrystusa,
przypominający jego śmierć i zmartwychwstanie.
Maforion – długi szal okrywający głowę i całą postać
kobiecą; purpurowy płaszcz; Bogurodzica jest przedstawiana w maforionie
ozdobionym trzema gwiazdami - symbolem jej dziewictwa, przed narodzeniem
Chrystusa, w jego trakcie i po narodzeniu. Według tradycji maforion Marii
przechowywany był w kościele Blacherneńskim w Konstantynopolu.
Mandylion (gr.
μανδύλιον) – występujący w ikonografii od VI wieku rodzaj acheiropoietosu.
Nazwa pojawia się w źródłach począwszy od XII w., a wywodzi się od późnogreckiego
mandilion - ręcznik, chusta lub semickiego mindil. Mandylion przedstawia
łagodne, spokojne, pełne miłosierdzia Oblicze Chrystusa w odróżnieniu od
veraicon (łac. icona vera – prawdziwe oblicze) chusta Świętej Weroniki
przedstawia cierpiącą Twarz Jezusa.
Nimb (łac.
nimbus, chmura) – termin stosowany w sztuce na określenie świetlistego otoku
wokół głów przedstawianych na obrazie postaci boskich lub świętych; symbolizuje
ich duchowe światło. Nimb może mieć kształt koła, krzyża wpisanego w okrąg,
trójkąta lub promieni rozchodzących się wokół głowy. Nimb krzyżowy (linie
tworzą krzyż, taki nimb może mieć jedynie któraś z Osób Trójcy Świętej),
wewnątrz którego znajdują się trzy litery greckie OΩN, oznaczające słowa
wypowiedziane do Mojżesza: „Jestem Który Jestem”.
Pantokrator (gr.
Παντοκρατωρ ) Wszechwładca, Pan wszystkiego, w ikonografii przedstawienie
Jezusa Chrystusa jako władcy i sędziego Wszechświata.
Rabdos (gr.
ράβδος) – laska używana przez biskupów przy oficjalnych wystąpieniach, w
ikonografii symbolizująca władzę duchową.
Sfera (zamiennie
z kulą) – na której widnieje grecki monogram oznaczający Chrystusa (gr.
Χριστός ) - Namaszczonego, panującego
nad światem
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz